lauantai 31. toukokuuta 2025

Nainen nousee portaita (Japani-60)

Pitkästä aikaa Mikio Narusea. Hieno kuvaus vanhojen japanilaisten klassikoiden (kuten myös sekspöoitaatioiden) vakioaiheesta, geishakulttuurista. Mutta nämä klassikot käsittelevätkin sen kulttuurin kääntöpuolta. Tai jopa päällyspuolta, sillä niin selvästi näiden naisten hymyntakainen ahdistus, alistus ja jopa suoranainen rahankerjuu tuodaan esiin: Naiselle ei haluta maksaa koska tämä sanoi "rakastavansa" asiakasta (toisaalta mies on muutamaa minuuttia aikaisemmin asiakastilanteessa kieltänyt "rakkauden" kummaltakin osapuolelta, mutta `aktin`, asiakaskäynnin lopussa se onkin taas käyttökelpoinen termi olla maksamatta-onneksi nainen vain kikattaa paskaisesti paskiaisen päälle), tai rahoja käsketään nöyryyttävästi hakea nyöhemmin mieheltä (miehen tietäen että nainen ei tähän nöyryytykseen suostu ja ehkä vain hymyillen kumartaa paskapomolle) jne... Eihän elegantti Naruse tietenkään sano suoraan näitä paskaläjiä paskaläjiksi, vaan hän ja varsinkin näyttelijänaiset tekevät "vittuilun" erittäin hienotunteisesti hymyillen, mutta kuitenkin niin että katsoja huomaa tämän alistuksen alaviitteen, asiakas ei välttämättä. Tämä koskee elokuvassa kuitenkin lähinnä nuoren nousevan polven geishoja, jotka ovat nousevaa polvea myös siinä mielessä että heiltä tulee realistis-ironisia leiskautuksia asiakkaille, ja jo koko geishakulttuuriin ja politiikkaan: Esimerkiksi aikaisemmin mainitsemalleni naista "rakastajanaan" (ja ei siksi haluaisi maksaa, eikä myöskään rakastaa) pitämälle nilkille ehkä vähän rakastumut seuralainen sanoo hänen olevan kuin poliitikot (joita tietenkin paljon asiakkaina), aina kertomassa valeita.. Mutta tämän elokuvan pääosassa on 40-vuotias "seniori"geisha (loistava Hideko Takamine) jonka asiat menevät hitaanvarmaa alamäkeä ja sen taidokkaan ristiriitaisena tulkkina ovat portaat ylös työpaikalle, joita hän ei enää haluaisi, jaksaisi nousta, mutta ilman niitä hän olisi vielä enemmän alamaissa ja yksin.. Hän on myös elokuvan kertoja ja elokuva alkaakin hänen puolialistuneella, puolipeittelevällä lauseellaan: "Baarikadut ovat päivisin kuin naiset ilman meikkiä."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti