perjantai 27. lokakuuta 2017

Kari Uusitalo: Tarkastelua - Aarne Tarkas ja hänen elokuvansa (2006)

Väliin, välillä elokuvakirjallisuuttakin. Armoitettu elokuvatietäjä ja elokuvaneuvos Kari Uusitalo on tehnyt jämäkän, jouhevan ja hauskankin kirjan suomalaisen elokuvan `positiivisesta kummajaisesta`Aarne Tarkaksesta. Tarkaksesta, jonka tasoista elokuvakäsikirjoittajaa, työ -ja elokuvajyrää (yli 30 elokuvaa 50-luvun alusta 60-luvun puoleenväliin, ja tukku tv-töitä vielä päälle), genre(noir, western/northern)elokuvantuntijaa ja tekijää ja boheemia `siitä vaan, tuosta vaan`-tekijää saa Suomesta hakea. Vakava, komedia, parodia ja boheemius yhdistyivät hänessä ainutlaatuisella tavalla Suomessa. Huonoimpiinkin (joita on tukku) hän sai aina mukaan edes jonkin boheemin piikin, elokuva-anekdootin ja/tai suomalaista elokuvaa `uudistavan` ideantyngän. Hän olikin ideoitsija,sen asemoija, mutta ei suurten kokonaisuuksien mies. Hän oli terävä, nokkela, näppärä, ei eeposmies. Hän sai tarinansa elämään, ja parhaimmillaan hän sai ne elämään ja hengittämään. Paras Tarkas-tuotos on ilman muuta Opettajatar seikkailee(-60), yksi parhaita kotimaisia komedioita, muita hyviä komedioita paremmuusjärjestyksessä olivat mm Olin nahjuksen vaimo(-61), Kovanaama(-54) ja Paksunahka(-58). Vakavamman puolen elokuvista voi mainita varsinkin absurdin brutaali Hän varasti elämän(-62).

Uusitalo, isojen ja pienten yksityiskohtien mies, juuttuu kirjoissaan välillä liiaksikin yksityiskohtiin, jopa luetteloihin, mutta tässä kirjassa, parhaiden teostensa tapaan, hän annostelee niitä viisaasti, sopivasti. Mutta kuitenkin värikkäästi. Yhden mokan kirjasta löysin,; Yhdessä Opettajatar Seikkailee-elokuvan kuvatekstissä Tarkas Uusitalon mukaan Ohjaa Leni Katajakoskea ja Pentti Viljasta. Kuva on suoraan elokuvasta, jossa Tarkaksen esittämä taidenäyttelyn taulunkantaja juttelee Opettajan (Katajakoski) ja näyttely`arkkitehdin` (Viljanen) kanssa. (Ja Tarkaksella on muuten kohtauksessa päässään lippis jossa sanat O. Tuomi. Kyseessä ilmeisesti kuvaaja Olavi Tuomen kuvauspaikkalippis.) Tarkas teki näitä Hitchcockmaisia vilahduksia useissa elokuvissaan. Jälleen merkki Tarkaksen elokuvalaajuudesta. Tarkaksen uran viimeisten vuosien (kuoli jo 52-vuotiaana) boheemia pudotusta olisi voinut käsitellä vähän laajemmin ja hänen loppu-uransa pornopuoli (seksilehtien kertomukset) jäävät käsittelemättä. (Sama pornopuolen unohdus vaivaa myös monia Juha Watt Vainiota ja Martti Huu Haa Innasta käsitteleviä juttuja.)

Uusitalo on kirjoittanut pienen suuren kirjan suuresta miehestä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti