Joseph Loseyn ohjaama Blind Date (myös nimeltään Chance Meeting, Suomi- nimeltään lyhyesti ja ytimekkäästi, yhtä aikaa oikeaanosuvana ja harhaanjohtavana, Erotiikka) on hyvin otteessaan pitävä `pikku` murhatarina.
Hollantilainen taiteilijamies (Hardy Kruger, hän sanoo "Ihmiskeho on maanosa, jonka tutkimiseen voi mennä ihmisikä.") ja ranskalainen epämääräisehkö rikas-nainen (Micheline Presler) ovat muodostaneet (myöskin epämääräisehkön) työ -ja seksi suhteen. ("Seksi" tuodaan esille (sensuurille vittuillen?) tarkoituksellisen tökerösti: Höyryävä teepannu, höyryjunan höyryt läpäisevät rautaristikkoaidan.) Mies on toiminut hänelle jonkinlaisena `taiteellisena neuvonantajana.` Filmi alkaa siitä kun mies saapuu iloa rinnassaan ja jaloissaan jälleen naisen asunnolle, mutta ei löydä häntä sieltä. Mutta asunnolta miehen löytävät poliisit ja kohta löytyy myös naisen ruumis. Mies väittää että ei ole murhaa/surmaa tehnyt, oli vain kuljeskellut asunnolla eikä ollut nähnyt naista kautta ruumistakaan. Filmin alussa kun mies tanssahtelee ja rynnistelee iloissaan kadulla ja asunnolla päällä soi voimakkaasti jyräävä jazzmusiikki, ja se jyrää varsinkin silloin kun mies pyörii asunnolla. Tuntuu kun tämä jazz olisi yksi henkilöistä, niin voimakkaasti se jytää. Varsinkin kun ajattelee niin että ei kai sen jymy peitä mahdollisen murhaajan liikkumista asunnossa..
Paikalle rynnii poliisi ja tutkijalauma, johdossaan Stanley Bakerin esittämä etsivä, maitoa kittaava, flunssassaan kiukutteleva ja kovistelevakin, mutta myöhemmin tilannetta epäilemään alkava tyyppi. Yhtä poliiseista esittää lähinnä Kahden kerroksen väkeä tv-sarjasta tuttu `Butleri` Gordon Jackson.
Kruger ja Baker ovat rooleissaan hyviä, jollei loistavia. Baker on sitä sekä kovis että epäilevämpänä poliisina, sekä samoin Kruger levottomana rakkaudessaan että tuskassaan liikkuvana miehenä. Presler myöskin ehdottomasti hyvä roolissaan. Baker kovistelee Krugeria suurimman osan elokuvan ajasta asunnolla (siellä varsinkin) ja poliisiasemalla. Elokuvasta ei tule kuitenkaan tulee tylsää kuulustelujatkumoa, sillä tyypilliset ja taidokkaatkin Krugerin pitkähköt muistelmapätkät katkovat niitä ja elävöittävät elokuvaa. Poliisiasemalla tutustutaan eliittisenoloiseen poliisipomoon (Robert Flemyng, Horrible Dr Hichcock) joka evästää Bakeria sanomalla että tämä `voi nousta korkealle tai ei mihinkään`ja hänen on ymmärrettävä `julkisen palvelun syvempi tarkoitus.` Hän sanoo nämä sen jälkeen kun on tullut esille että eräs Sir etuliitteellä varustettu herrasmies on jollakin tavalla sekaantunut juttuun.. "On kysymys ihmisen taustasta." sanovat molemmat, mutta eri syistä, katsantokannasta ja taustasta.
Hyvin etenevä murha/surmatarina jonka kaksikerroksinen huijauslopetus päättää onnistuneesti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti