Janusz Morgensternin hyvällä visuaalisuudella visioima ja Zbigniev Cybulskin päänäyttelöimä osa-käsikirjoittama Goodbye, see you tomorrow on vilkas ja raikas rakkaustarina ja nuorten aikuisten kuvaus. ("Kuka olet?" "Prinsessa Soraya." "Ja minä olen Persian Shaahi." "Se on mahdotonta." "Kuinka niin?" "Koska silloin minun pitäisi tuntea sinut..")
Virkistävästi varsinkin Gdanskissa, sekä myöskin Sopotissa kuvattu elokuva tuo vähemmän elokuvissa nähtyä kaupunkikuvaa esiin. Vahva syy miksi Gdanskissa ollaan on varmaankin teatterimaailma. Nuori Cybulski johti siellä Bim Bom- teatteria. Elokuvassa nähdään pariin otteeseen `käsiteatteria`; mustaa taustaa vasten kuvatut, valaistut kädet koittavat esim ottaa perhosta kiinni tai kallistavat viinilasia mustaan, pimeään suuhun. Komeannäköistä. Teatterimaailmaa sivutaan myös silloin tällöin ilmestyvän nukke`hahmon` kautta. ("Sinä olet aina yksin huoneessa. Kukaan ei huomaa sinua." "Sinun ei tarvitse hävetä uniasi.") Taidepuolta lisää: Suljetun Kellari-jazzravintolan pöydille nostetut tuolit ovat kuin taidenäyttelystä. Hienoa (tarkoituksellista?) asetelmallisuutta. Mustavalkokuvaus vain korostaa tätä (taide)elementtiä.
Cybulskin ja nuoren naisen, diplomaatintyttären rakkaustarina vie filmiä. ("Romeo ja Julia, heitä ei ole todellisessa elämässä." "He ovat olemassa, mutta heillä on toiset nimet.")
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti