lauantai 2. kesäkuuta 2018

The Arena (Usa-Italia-74)

"The world outside, isn`t much different than The Arena." Tällä liioittelulla lähdetään liikkeelle "katsomaan" tätä naisgladiaattorielokuvaa. Tosiaan, nyt ovat Muinaisessa Roomassa myös naispuoliset gladiaattorit geimeissä mukana. Kaikissa Kivikaudesta Keskiaikaan ulottuvissa genre-elokuvissahan Muinainen Maailma kuvataan tyystin väkivaltaiseksi paikaksi. Väkivallan uhka on aina ja kaikkialla. Kaikki kärsivät. Varsinkin pienet ja viattomat, peruskansa.
Tässä tosiaan naisia ympäri maailman otetaan orjiksi ja huomataan, että naisgladiaattorithan puuttuvat Areenoilta. Gladiaattorimiehet uhoavat että "I`m The Gladiator!", mutta tässä tehdään selväksi, että orjiahan he ovat hekin..
Ja Areenavaltias, paikan pomo paljastuu perinteisesti pyjamaa pureskelevaksi pelkuriksi.

Harvoin on näin kovaa ja vaihtelevaakin Jenkki ja varsinkin Eurogenrekasvoja saatu samaan elokuvaan; Pam Grier, Margaret Markov, Lucretia Love, Rosalba Neri eli Sara Bey, Jess Franco vakiokasvo Paul Muller, Beast in Heatin hirmuhirviö Salvatore Baccaro eli Sal Boris, Dario Argento lookalike Franco Garofalo. No, Pam paras tietenkin. Hän on näyttelijä, mutta muissakin hyvää genretuntumaa. Ja elokuvan on tuottanut Roger Corman ja Eurotuottanut vanha kauhukasvo ja varsinkin elokuvien nykytuottaja Mark Damon, kuvannut Joe D`Amato ja musan tehnyt Francesco De Masi. Ohjaajana perusvääntäjä Steve Carver.

Tästä tykityksestä luulisi että jälki on juustoallasta, mutta juustoammeeseen jää (kylpeä voi, muttei uida, sopii sekin), tai että jälki on kultaa, mutta, sanotaan että pronssille, pistesijoille jää. Mutta näin urheilukliseitä toistaakseni, niin sanon, että "Lähdimme kaikki tekemään omaa suoritusta, ja katsomme mihin se riittää," Ja katso! Se riittää ihan hyvin. Ihan hyvää lauantai-illan elokuvaa ja viihdettä. Vähän liian hidasta, pakoon päästään (no, aika genretyypillisesti) vasta viimeisellä puolituntisella, mutta ihan pikkuisen alle perushyvän alle olevaa genrekamaa kuitenkin. Eli ihan perusnäppärää, näpsäkkää. Peruskamaa.

P.S. Parit camppiset kysymykset parantavat elokuvaa; Kuinka yksi orjista pystyy vetämään viiniä koko ajan? Miten on mahdollista, että koko Areenakatsomo kääntyy orjien puolelle? Miksi gladiaattoriorjanaista joka sanoo olevansa `Daughter of Rome` uskotaan heti? (Miten hän oli joutunut myytäväksi orjamarkkinoille? Ja miksi hän kertoo Roomalaisuutensa vasta Areenalla?) Katakombeissa sähkövalot? Ja miksi pakenijat pystyvät hyppäämään katakombikuopan yli, mutta perässäjuoksijat eivät? Koska kässäri käskee! Elokuva on saatava loppumaan!

1 kommentti: