sunnuntai 16. toukokuuta 2021

Too Late (Romania-Ranska-96) `Hissi, matka, hissimatka pimeyteen, syvyyteen`

Onko Kaivoksessa tapahtunut kuolema, kuolemat murha vai onnettomuus? Tätä selvitellään tässä monisyisessä pinnan alle (sic) menevässä ja syvälle (sic, sic) porautuvassa draamassa. Kuka, mikä on Kaivoksessa, jäänyt sinne ja miksi, kenen `käskystä`? Toimivaa ulkopuolista outoutta ja pehmennystä tuo jatkuva klassisen musiikin esittäminen (Kasvot hiuksiin peittävä sellisti juna-asemalla ja junassa, yksi sello ja kolme viulua-kvartetti kaivoskäytävässä. "Yhtye" yleensä mukana roikkumassa. Soittaen tai soittamatta.) Pelkästään käsittämätöntä, selittämätöntä ovat alastomat kaivosmiehet työssään. Kommunismirealismi-ruumiilisuus-surrealismi sukeltaa nyt todella syvälle! (No, vaimolta kysytään tämäkin; "Onko tämä kuolleen miehenne k*lli, k*yrpä?") Yksikätinen kaivosmieskin löytyy ja kaivosnaista ihmetellään. Itse tarina, tutkimus on kyllä taas ohjaaja Pintilien nerokasta "kommunismi"kääntöä ja vääntöä. Ja yleensäkin mutkaista matkaa. Ja P.S. En ole kyllä koskaan missään nähnyt noin nuhruisia suihkutiloja! Kuin likaisin, mädäntyvin, nuhruisin Itäblokkiscifi goes underground! Paitsi ihan suihkutilojen vieressä on suht siistit kaivoskylpyläaltaat Johtajille, joille tarjoilija kantaa tarjottimella vodkaa. Ja, mutta kaivosmiehet eivät ole alimpia, heitä alempana ovat ravintolan kellarin tarjoilijoidren tönimät raajarikot ja vammaiset jotka odottavat kaivosmiehiltä jääneitä ruuantähteitä. HYI HELVETTI! Ja tutkijakin, vaikka onkin kyseen- ja syytteenalaistaja välillä vain, kun ei jatkuvien hirmutekojen luetteloon kyllästyneenä muuta jaksa (sillä kaivoskeissit tietenkin jo hyvin varhaisessa, harhaisessa vaiheessa liittyvät politiikkaan, suhmurointeihin, valtioon, vakoiluun) kysyy kysymistään, sanoo sanomistaan "So?" Mutta mies on silti huomattavasti enemmän "NO!"

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti