Josef von Sternberg ohjasi Marlene Dietrichiä 30-luvun alussa Shanghai Expressissä. Tässä toisessa (studio)shanghailussa ja shangaijailussa pääosissa ovat Gene Tierney salaperäisenä nuorena naisena, Ona Munson salaperäisenä vanhempana naisena, valtavan peli`paratiisin` johtajattarena `Mother`Gin Slinginä'("Win or lose-everyone is welcome to my humble house". "Not for long, you must shut down your humble house".), Walter Huston salaperäisenä vanhempana `herras`miehenä ja Victor Mature `Tohtori` Omarina. Mike Mazurki (Piukat paikat, Hyvästi, kaunokaiseni (-44), Night and The City) vilahtelee näyttävästi riksanvetäjä-voimamiehenä.
Phyllis Brooks ja Tierney tuovat elokuvaan jopa ajalleen sopimatonta sex appealia, Brooks vähän julkeampaa ja Tierney sofistikoituneempaa, säihkyvää, mutta sähäkkää seksuaalisuutta. Varsinkin Tierney on vedossa. Hänen näyttelemisensä ei vielä yllä myöhempien noir-näyttelemistensä tasolle, nyt voimakkaat tunnevaihtelut (tekoitku, tekotuska, viha) ovat vielä varsin tökeröitä ja teennäisiä suppusuisine jalanpolkemisineen. Mutta baarin viileä vamppi-osasto sujuu onnistuneesti. Muut näyttelijät onnistuvat perushyvin ja koko elokuva on perushyvä, mutta ei enempää. Hidas juonen eteneminen rasittaa jonkin verran katsomista, mutta lopussa peliin tulee synkempää, saatanallisen julmaa vauhtia. Tosin julmaa länsimaalaisten kehittämää itä-idiotismia on kiinalaisen uuden vuoden kohtauksessa, jossa naisia on nostettu puuhäkeissä ilmaan kun ympärillä ammutaan ilotulitusraketteja. Kohtaus onneksi lyhyt. Jos kaikki (ei onneksi paljon) junnaukset ja julmuudet otetaan pois, niin hyvä perusseikkailu, suht jouhevasti seurattava seikkailu kuitenkin.
"Have you been here often?" "For now on I`ll be here every night, to see you."
"Do you like chinese new year?"
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti