Kuinkahan monessa film noirissa tai yleensä jännärissä, jännityselokuvassa syytöntä epäillään rikoksesta, yleensä murhasta. Lukemattomissa. Ja sitten alkaa ruodinta ja maineenpuhdistus..
Aavenaisessa mies törmää juurikin tähän `Aavenaiseen`, viettelee iltaa hänen kanssaan kaupungilla (New York, tottakai ja tietenkin) ja kun saapuu kotiin on vaimo hengiltä.. Ja syytteet ja selvittelyt niskassa.. Ja `Aavenainen` on tietenkin hävinnyt kuin haamu aavikolle.. Siinäpä se. Jotkut pitävät tätä oikein esimerkkinoirina, mutta itse en oikein lämmennyt. Komeita noir-kuvakulmia, joo mutta ei mitenkään mestarillisia. Ja tarina nyt ei tosiaan ole kovin uusi ja uniikki, ja tässä vielä epäuskottava, väärällä tavalla. Onhan monissa loistavissa noireissa älyttömiä juonenkäänteitä (ei kuitenkaan mitään giallokamaa sentään), mutta tämä jää jotenkin laahaamaan..
Robert Siodmakin ensimmäinen noir. New York sykkii hyvin. Elokuva on tunnettu Elisha Cook Jr:n orgastisen raivokkaasta rumpusoolosta ja Aurora Mirandan lavaesiintymisestä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti