Erittäin lyhyesti: Cecil B de Millen pitkä ja väkevä versio Jeanne D`Arcin tarinasta keskittyy nimenomaan koko tarinaan. Toisin kuin Dreyerin ja Bressonin mestariversioisa, joissa keskitytään `vain` oikeudenkäyntiin. Joan The Womanissa aloituskertomuksena toimii Ensimmäinen Maailmansota, jossa eräs sotilas kaivaa D`Arcin maagisen miekan korsun seinästä. Tästä alkavat D`Arcin ilmestykset ja ilmestymiset ja sukellamme historiaan..
De Millen versiossa käytetään paljon enkeli ja haamupäällekkäiskuvia ja lopussa keltaväritetyt liekit kuvastavat kapinaa hyvän ja pahan välillä. Mutta eihän tämä versio oikeastaan millään osa-alueella, joukkokohtauksia lukuunottamatta, voita noiden edellisessä kappaleessa mainittujen kahden mestarismiehen luomuksia. Mutta onpahan voimakas varhaisversio, ensimmäinen(?) elokuvaversio (pitkä sellainen) aiheesta paaluttaen paikkansa elokuvahistoriassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti