Roskasta versoo taide. - Elokuvat elää, sarjat sucks! Etupäässä elokuvaa. Näkyjä, täkyjä..
sunnuntai 18. huhtikuuta 2021
Klaus Kinskin ja Sergio Garronen Turkki-tupla: The Hand That Feeds The Dead (Italia-Turkki-74) ja Lover of The Monster (Samat maat, sama vuosi.)
Nuori nainen etsii kadonnutta siskoaan ja onkin "pestautunut" vieraaksi Pahan Tohtorin (Klaus Kinski) linnaan kirjoittamaan kirjaa Tohtorin edeltäjästä, joka on kuollut laboratorion tulipalossa. Kuolleen Tohtorin tytär, Uuden Tohtorin vaimo on pahoin palanut samaisessa tulipalossa ja kulkee linnassa huppua myöten täysmustassa asussa lähinnä öisin. Kirjoittamattakin on selvää, mutta kirjoitinpa kuitenkin että "kirjailija" ei ole kirjoittamassa mitään kirjaa, vaan ottamassa selvää (eli tietää Tohtorin syyllisyyden) siitä miksi ja miten Tohtori on siskonsa kadottanut. Samoin on selvää että Tohtorin vaimon huppu ei ole pelkkä pelkästään suruhuntu, vaan se kätkee karmeat kasvot... - En ole verentippaakaan, verenvähääkään iljettävän kirurgiagoren "ystävä", ja tässä sitä "osastoa" on riittämiin, mutta on onneksi paljon muuta goottikerrostumaa-kerroksellisuutta, useita sivujuonteita. (Esim se, että "kirjailija"nainen ei olekaan homman ratkaisija, vaan linnaan jo, myös elokuvan alussa onnettomuusuhrina saapunut nainen miehineen.) Eikä Kinski mellasta keskiössä, hän itse asiassa näyttelee loisteliaan rauhallisesti, tyynesti, mutta määrätietoisesti pahan pauloissa (itse asiassa Vaimon pauloissa) olevaa ammattilaista. Vaimon kokomusta-asu on julman hieno, kylmäävä, tehokas, tyylikäs ja lopun juonne ja käänne (sama nainen esittää sekä musta-asuvaimoa, että ratkaisijaa) on nerokkaan kökösti ja toimivasti toimitettu loppuratkaisuyhtälö. Oivaa elokuvaa. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ohjaaja Sergio Garrone ohjasi Kinskin kanssa vuonna-74 toisenkin elokuvan, Lover of The Monsterin, joka on huomattavasti heikompi, laahaavampi, latteampi tapaus. No, Kinski ei tietenkään laahaa, hän pistää menemään, mutta hän onkin ainoa joka pistää; Kinski esittää impotenttia(?), mustasukkaista aviomoestä joka saa vanhasta linnasta "laboratorio""säteilyä" joka, ja/tai jotka, kaikki yhdessä tekevät murhaavaksi hirviöksi. Mutta tarina on aivan liikaa alisteinen Kinskin hahmolle.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti