perjantai 23. joulukuuta 2022

The Weapon, The Hour, The Motive (Italia-72)

Moottoripyöräilevä poliisi tutkii kiimaisen kautta kärsivän papin kuolemaa, murhaa, naisia, ja kiimaantuu itsekin. - Yllättävän toimiva harvinainen giallo, nunsploitaatio-giallo, pappi-giallo, kirkko-giallo. Seksi, perversiot ja murhat jylläävät, mutteivät kuitenkaan jatkuvalla giallosyötöllä (huono ja hyvä asia, tuo hitautta, mutta mysteeriä myös). Käsittämätön, mutta mahdollinen kohtaus, tapahtuma, tapaturma, tapaus tappelun tuoksinoissa; poliisit vahinkotappelevat keskenään. Näyttelijät aika lailla giallattomia, no musan on tehnyt Francesco De Masi. Olisiko yhden poliisin nimi musaviittaus? Hän esiintyy nimellä Moriconi. Ei etunimeä. Sukunimellähän Morricone enimmäkseen, monasti, usein kirjoitettiin, sanottiin. P.S. Kiehtovan kummallinen, käsittämätön kohtaus on autolla-ajo umpiheiniintyneen kärrypolun läpi linnaravintolaan, jossa seisova pöytä, mutta ei yhtään asiakasta. Mutta syylliSEKSI epäillystään naisesta kiimainen poliisimme meneekin heti mainitun kaikista(?miehestään ei taida olla) kiimaisen naisen luokse sänkyyn.. Nainen siellä jo alastomana odottaa, todellinen vauhtimimmi kyseessä, sillä hänen sekunnin murto-osassa tapahtuvaa kerroksiin kapuamista, riisuutumista ja sänkyyn asettumista ei voida näyttää, koska kamera, silmä ei pysty rekisteröimään, taltioimaan näin supernopeata, yli näönnopeuden tapahtuvaa liikehdintää. Mutta kohta, sitten: Ravintola, linna onkin hylätty aikoja sitten, vain pölyä ja muutamia huonekalunraatoja kumollaan... Aave-haavekuva??.. NN

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti