tag:blogger.com,1999:blog-3119987109048232362024-03-18T01:05:31.949-07:00Roskaa tikunnokassaRoskasta versoo taide. - Elokuvat elää, sarjat sucks! Etupäässä elokuvaa. Näkyjä, täkyjä..Francohttp://www.blogger.com/profile/04486058668600417681noreply@blogger.comBlogger1308125tag:blogger.com,1999:blog-311998710904823236.post-3122231156015071112024-03-13T19:59:00.000-07:002024-03-13T19:59:11.108-07:00Joku Tyyppi: Alue Kalafantasia, kalamaailmafantasia vesifantasia vesimaailmafantasia (kaikki nämä sanat löytyvät kirjan lyhyestä takakansitekstistä) kalatutkijasta joka muuttaa itsensä vaeltavaksi loheksi. Kökösti, typerästi, vellovasti, vyöryvästi etenevä (kolme viimeistä sanaa jälleen takakannesta) kaoottisuus, kummallisuus. Omakustanne, onneksi..Francohttp://www.blogger.com/profile/04486058668600417681noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-311998710904823236.post-51422924298539905862024-03-02T15:39:00.000-08:002024-03-04T06:56:39.881-08:00Golden Boy (Turkki-66) Tyypilisen tanakka ja typerä TurkkitäräysNyt talviturkki kellariin, sillä nyt pitkästä aikaa kunnon Turkkilainen toimintasauna! Turkkilaisissa toimintatörmäilyissä tai täräyksissä käytetään ja näytetään melko usein kaksoisolentoteemaa. Niin tässäkin ja tässä aiheeseen sukelletaan, kloonit esitellään heti alussa: Sukeltaja ampuu James Bond-kloonin. Mutta hän onkin Bond-klooni itsekin, aivan samannäköinen-ääninen-Bondinen kuin ammuttukin!! Onko hän siis hyvis vai pahis? Ovatko he hyviksiä vai pahiksia? Sillä toinen teema teemojen pitkässä jonossa ja juoksussa näissä Turkkitö(r)ppöilyissä ovat Hyvikset Pahiksina. Legendaarisessa Three Mighty Men`issä (3 Dev Adam) on PääPahiksena Itse Spiderman!? Mutta takaisin tähän leffaan: Kyseessä on toimiva "nuclear-crime" jossa Turkkityypillinen kaljupäägangsteripomo nahka-aamutakissaan (onko vielä sama ukko monissa näissä "nuclearoinneissa"?) johtaa möreä-äänisiä viiksimiehiä (äijällä vielä välillä BondRoistoisesti kissa sylissä), kirja , auto- ja kapakka-ammuskelut reijittävät juonta, ilmaa ja ihmisiä, monenlaista kidutusvälinettä löytyy... Sekin tyypillistä Turkkigenreilyille, genreilyissä.. Lisäksi kalju-ukko pukeutuu, sukeutuu arvattavasti, selvästi ja typerästi naamanaamionaiseksi->naistransuleskeksi hautajaisiin. P.S. Tässäkin ylättävän puhdas printti.Francohttp://www.blogger.com/profile/04486058668600417681noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-311998710904823236.post-4883314664428611362024-03-01T15:13:00.000-08:002024-03-01T15:23:30.515-08:00Woman Despiser (Turkki-66) Tämä Turkkityperyys "kaahaa" kökösti, laahaa vauhdikkaasti..Poliisipäällikkö ja alaisapulainen keskustelrvat: "Epäilen, mietin, pohdin olenkp minä tappaja. Vai sinä?" "Sama täällä." (Pitäähän se nyt ainakin yksi `dekkari` Maailmassa olla jossa kysytään, sanotaan suoraan tämä uniikki probleema ja pösilöinti..) Tämä dialogityperyys-älyttömyys johdattaa, jämäköittää, paaluttaa tämän hyvin hämärän, kökön, perverssin ja pöljän Turkkityperyyden yhdeksi avuttomimmaksi älyttömyydeksi jota olen ilokseni nähnyt.. `Jatkuvasti` naamanaamiota vaihtava murhaaja jyllää, "kaahaa" ja laahaa pitkin öitä. Onar Filmsin dvd:llä harvinaisen, yllättävän hyvä printti. Francohttp://www.blogger.com/profile/04486058668600417681noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-311998710904823236.post-25014421061065257112024-03-01T12:16:00.000-08:002024-03-01T12:16:09.993-08:00Maya (Italia-89)Paremmanpoleinen Italokauhu. Italo-Meksiko. Leffan legendaarisin kohtaus on ilmassa leijuvien virvelinvapojen, kelojen, siimojen ja koukkujen onkeenotto ja nostatus. Mutta että elokuva olisi kokonaisuutena noussut legendaariseksi, loistavaksi, niin `koukkuja` ja twistejä olisi pitänyt olla enemmän.Francohttp://www.blogger.com/profile/04486058668600417681noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-311998710904823236.post-18987273718371383882024-02-29T06:38:00.000-08:002024-02-29T06:45:13.105-08:00Frauen Gefangis 3 (Ranska-Belgia-75)Ainakin tämä katsomani versio (Saksa-dvd) oli harvinaisen(,) ihailtavan, ihastuttavan, piristävän, virkistävän erikoinen, erilainen naisvankilaleffa: Vankila (tai `vankila`, eräänlainen puolivankila) on hienossa hotellissa, kartanossa ja matka sinne kulkee "hämärän ja pitkän" (ei juurikaan kumpaakaan) käytävän kautta, Saksa-dvd:n kansi on täynnä alastomuutta ja ruoskintaa, mutta itse elokuva ei pitkälti, pitkästi ole tätä "osastoa", aviopari Lina Romay ja Jess Franco esittävät timanttiroistoja, elokuva on muutenkin enemmän timanttimetsästys"saaga" kuin vankilakuvaus..
Tämän Jess Frncoilun alkuperäinen nimi onkin Des diamants pour l'enfer, mutta tunnetuin nimi on Women behind bars, mutta tässä nimessä tulemme taas tähän tunnettuun totuuteen: Lähes kaikista Jess Franco-elokuvista sen kymmenen versiota... Joku niistä keskittyy alastomuuteen, joku seksiin, joku sleazeen, joku toimintaan, joku kauhuun...
Francohttp://www.blogger.com/profile/04486058668600417681noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-311998710904823236.post-13517207647850142642024-02-23T15:09:00.000-08:002024-02-23T15:09:08.011-08:00Impossible Object (USA-Italia-Ranska-73) meri, veri, vesi, meri, vesi, veri huuhtovat......Ajatukset, Tarinat, Elokuvan Esiin... "Prinsessa ei ole prinsessa, vaan noita ja puunhakkaaja ei puunhakkaaja, vaan maagikko, velho.-." Ja silti, tai juuri sen vuoksi he yhtyvät... Hienonnäköisessa kollaasikuvastossa... Tässä John Frankenheimerin ohjaamassa "kadonneessa" ja Alan Batesin ja Dominique Sandan pääosittamassa elokuvasta Batesin esittämä kirjailija höyryää köyryää fantasia- ja tosimaailmassa. Bates on yleensä karmea mutta tässä juuri ja juuri siedettävä. Elokuvan juoni "aviomies tapailee kalvakkaa avionaista ja aviomies ei hyväksy hyvännäköiseltä vaimoltaan edes jonkin muun miehen kanssa juttelua ja "alussa" mainitun naisen mies taas on passiivisagressiivinen vässykkä"-kuvio on aikamoisen kuivaksi kaluttu, koluttu, useasti kerrottu, väkisin kasattu, mutta tietenkin myös julma kuvio, ensimmäisiä kuitenkin enemmän. Jonkinlaiset raikkauden, rakkauden (viimeisimmän vähemmän, ovat enimmäkseen [tarkoituksellisen?] noloja) purskahdukset 1] kuitenkin piristävät pimeyttä (tai oikeammin jatkuvaa päivänpaistetta), tunkkaisuutta sopivin (no, enemmänkin olisi voinut olla) väliajoin. Mutta niitä mahtuu 1], elokuva on `onneksi` pitkä...
1] (aviomies ja vaimo näyttelevät nukkuvia, päälle porhaltaa heidän ajatuksensa siitä kuinka kylmä toinen on, en minä, minä olen aina aloitteentekijä - puutarhajuhlien "seksi" on alastomien ihmisten, lähinnä naisten `patsas`rivistösommitelmat (seuraavassa "ajossa" he ovat luurankoja) - vinttiin(?) kapuava putkimies: "Minun jälkeeni vedenpaisumus!" - fantasiamainen(?) esi-vesi-verisemigialloverivilahdus - (uus)perheen hajoaminen, kajoaminen, katoaminen sotuveneellä Robinson Crusoe-fantasiaan...) Täähän oli hyvä! Mutta mihin Vaimo katosi? Oliko Häntä ja Koko Jutussa Järjen, Järven, Joen, Maan, Meren Häntää? EI JÄRJEN HÄNTÄÄ!? Taitavat kuitenkin olla, sekä Hän että Häntä, Mies, Nainen, Perhe kadoksissa, olemattomissa jo alusta alkaen kun Tarinan Aluksen Alustaa tarkemmin tutkii... Häipyvät saaren sumuun. Ja Takaisin Tarinaan.Francohttp://www.blogger.com/profile/04486058668600417681noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-311998710904823236.post-63993362147852737692024-02-18T05:39:00.000-08:002024-02-18T05:39:34.587-08:00Kaksi vuotta<b>Tuhoisa ja typerä toteutus..</b> 24. Helmikuuta tulee kulumaan kaksi vuotta Venäjän `Yhdessä päivässä Kiovaan ja kolmessa koko Ukraina`-sotasuunnitelmasta ja "toteutuksesta". Eli kun tuota täysin epärealistista suunnitelmaa katsoo, perkaa ja tutkii, laittaa osiin, niin toteutushan on tiedtenkin vastaavasti epäonnistunut, epätoivoinen, tuhoisa ja typerä. Ja jos Venäjän joukot jotain laittoivat osiin, niin omia joukkojaan, ainakin ensimmäisenä sotavuotena...Francohttp://www.blogger.com/profile/04486058668600417681noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-311998710904823236.post-20232170198421507082024-02-17T04:26:00.000-08:002024-02-17T04:53:53.929-08:00Unta jokainen, kaikki katsoo...Dream Scenario (USA-23) Nicolas Cage onnistuu jälleen! Hänen roolinsa tuntemattomana professorina joka joutuu useiden ihmisten uniin on Cagen parhaita... Hyvä ettei elokuvan nerokasta nimeä ole lähdetty suomentamaan.Francohttp://www.blogger.com/profile/04486058668600417681noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-311998710904823236.post-77443915404370081902024-02-11T00:10:00.000-08:002024-02-11T00:29:08.382-08:00Tropic of Cancer (Haiti-Italia-72)Voodoogiallo. Ei kummoinen. Kova sakki kyllä: Anthony Steffen, Anita Strindberg, Gabriele Tinti, Umberto Raho. Kyllä se taitaa olla niin ettei kunnon gialloja voi sijoittaa kuin Italian korkeintaan Espanjan mantereille. Englanti ja Saksa, no joo, juuri ja juuri. Kun on oikein hyvä juonituuri. No kuumahöyrykasvokehokärvennys->putkella päähän,putkipudotus->viemärinkansilitistys on aikamoinen yhden miehen kuoloketju-tappotrilogia.Francohttp://www.blogger.com/profile/04486058668600417681noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-311998710904823236.post-46506747333468808802024-02-09T22:27:00.000-08:002024-02-10T10:40:48.789-08:00Terminal Force (USA-89)Richard Harrison esittää armotonta juoppoa etsivää joka tavataan lähinnä viinakaupassa, kapakassa, kotona Stolishnajaa juomassa. Joko kotona aamuTUIMAAN heti herättyä, useissa baareissa ja viinakaupassakin hän pulloa kallistaa. Samalla kun niittaa rosvon lattiaan (ja paikalle saapuu poliisihelikopteri?!) ja sanoo anti-Dirty Harrymäisen-sloganinsa "Love you, baby!" Tätä lausetta hän sitten viljelee. No, viljelyn tulos on pitkässä pellossa, pitkässä elokuvassa vähän hallainen, kuiva ja kitukasvuineb, mutta silti mainio viikonlopun aloitusleffa.Francohttp://www.blogger.com/profile/04486058668600417681noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-311998710904823236.post-21413369320764404392024-02-08T14:02:00.000-08:002024-02-08T14:02:58.848-08:00Santet 2: The Tiger Woman (Indonesia-89)NO TÄSSÄ NAINEN TULEE TIIKERIKSI! Ja heti alussa! Ja samalla tyylillä kuin edellisessäkin; naisen pää näkyy pehmolelun päässä!! Heiluvaa, huojuvaa, tärisevää kaappia (se ilmoittaa, tai sen sisällä oleva edellisen osan noidan opettaja, ettei nainen [ Suzzanna tietty taas] saa jättää Mustaa Magiaa Sagiaa), "tiikerin" käpälät tarttuvat seinän läpi, huoneeseen ilmestyy valtava hämähäkinverkko jossa vertatippuva pää heiluu ja hakkaa naisen pät' päin... Lentävä punainen verinen kuristuskäsi... Eipä oikeastaan muuta. Huomattavasti huonompi kuin eka osa. Kun katsoin eka osaa mietin, jopa tiesin jo valmiiksi tämän otsikon: <b>Santet 2 The Tiger Woman (Indonesia-) UPEAA ROSKAA 2</b>. Mutta ihminen on amatööri, epäammattilainen, feikki, huijari, huijattavainen, itseään huijaava, itseään pettävä, lapsellinen, liian itsetietoinen, liian luottavainen, luulevainen, liian optimistinen, liian suuriluuloinen, liian varma, mitättömyys, naiivi, nolo, osaamaton, parempaa esittävä, perehtymätön, pöljä, liian toiveikas, taitamaton, tollo, turhan-tyhjänpäiväinen, tyhjä-tyhmä-turhapäinen, laiska, kuuro, sokea, etukäteistyhmä, jälkiviisas, valehtelevainen, erehtyväinen...Francohttp://www.blogger.com/profile/04486058668600417681noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-311998710904823236.post-33210119992597707452024-02-08T10:26:00.000-08:002024-02-10T22:15:37.886-08:00Santet (Indonesia-88) UPEAA ROSKAA!<b>HYVÄT PAISEET JA HERJAT!!: HUIKEAA, OUTOA, UPEAA ROSKAA!!!...</b> Baari kautta kyläpomo, sombreropäinen, leuasta otsaan, korvasta korvaan ja niskasta nenännipukkaan TODELLA rumarupinaamainen iljetys juottaa sairaalle vaimmolleen hyönteismyrkkyä (kumma ettei vaimo irvistele juomalle) ja kohta tietenkin vaimon suusta purkautuvat vihreät ja punaiset paksumössöt, eli vähän kuin eksorsismi-ektoplasmaa ja mies syyttää että paikallinen saarnaaja on Mustalla Magialla surmannut vaimon. Ja niin Pomo ja kyläläiset nyrkkipaukutuksen jälkeen polttavat saarnasmiehen ja Pomo yrittää raiskata vaimon, mutta tämä pakenee lammen rantaan ja sielläpä ei kalat nyi vaan Nyi Angker 1} niminen KrokotiiliNainen (nainen kumikrokotiiliasussa, pää vain esillä, muu keho sisällä, pyrstö laiskasti, pikkuisen vettä vispaa) eli Mustan Magian Kuningatar, joka pakottaa naisen Alaisekseen puhaltamalla naisen jalat täyteen puhkeavia verikuplia, ihon alta koloista luikertelevia käärmeitä, jotta hän alkaisi, nousisi, ryhtyisi Kostoon! Mutta jotta hän pystyisi, ensin hänen on syötävä vastasyntyneen lapsen istukka raakana (raakasyönti mainitaan oikein erikseen, ettei hän vain paistaisi, keittäisi, kypsentäisi sitä?), uida yksi päivä ja yksi yö krokotiilejä täynnä olevassa lammessa ja lopuksi stripattava itsensä alastomaksi ja kävellä kylän läpi täysikuun loisteessa... Ja elokuvaa on tähän mennessä kulunut vain vartti... Sitten törmätään mm kämmenellä töröttävään, maitoa ruiskuttavaan rintaan, alushousuisen (valtavat boxerit) takaa-ajettavan laiheliiniroiston (joka on oikeasti poliisi jota hänen poliisiparinsa ei jostain järjettömästä syystä tunne) olen syytön-lauluun ja takaa-ajajien tanssiin ("lopuksi" mies muuttuu luuviulu-Ramboksi[!] ja laulu ja tanssi jatkuu...), sitten leffa jatkuu niin että katsomme sammakon veristä loikkaa: mies "sylkee", "synnyttää", syöksee ja syöksyttää sammakon jalkovälistään, käärmeen syöneen (käärme tunki itse sisään suuhun) miehen mahaan ilmestyy kiekura-kiemuralenkkimäinen, paskapyramid1mainen käärmekohokuvio ja vatsa räjähtää tuhansin kärpäsin, "tauluun"(?) mennään sisälle ja siellä sisällä on mini-pienoissvuvuori saippuakuplia(!!), rakastavaiset hivelevät kuristelevat, puristelevat toistensa kauloja, kurkkuja, naidessa nainen hakkaa nyrkeillä miehen selkää ... Ja vielä kolmanneks: Ihmissusi vetelee verisesti rintakarvojaan, ei korvamato, vaan korvakäärme vedetään korvasta, kieli kaataa puita ja hyvä ettei kuita... ( 1] Nimistä puheenollen, akluteksteistä löytyy vappuinen juoma ja savuniminen mies(?) Simatupang!) Francohttp://www.blogger.com/profile/04486058668600417681noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-311998710904823236.post-26701995405901447732024-01-28T02:51:00.000-08:002024-01-28T02:55:56.297-08:00A Man`s Face Shows His Personal History (Japani-66) Jo `esielokuvassa` mukana kaikki Japani -ja yakuzaelokuvien kliseet.Eräänlainen esielokuva 60-varsinkin 70-ja jopa 80-luvun yakuzaelokuville.
Mutta kun näissä on aina tämä sama värimaailma, samat kuvakulmat, sama juoni: Nuoret kovikset riehuvat. Ja tässä "kovikset", `yakuza`juntit (heissä ei ole muuta "kovaa" kuin helvetilinen huuto, ja sitähän tekevät näissä elokuvissa kaikki, kaikkialla) riehuvat pelkuripaikoissa "tyyliin" ("tyylinä" aina se iänikuinen aurinkolasit, havaijipaita ja puku) sairaala, parturi... Pienissä huoneissa kaikki ihmiset irvistelevät ja huutavat, miehet ja naiset yms muita yakuza ja Japanielokuvakliseitä. No, on tässä sentään pasifistikirurgi joka vähän vastustaa näitä avuttomia aurinkolasiapinoita ja pukupellejä. Ja hyvä nimi elokuvalla.Francohttp://www.blogger.com/profile/04486058668600417681noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-311998710904823236.post-89262627746043053242024-01-26T13:03:00.000-08:002024-01-26T22:50:42.333-08:00A Story Written With Water (Japani-65)Nuorenparin kanssakäymiseen tulee lisää mutkia murheisiin, kun selviää että he ehkä ovat sisko ja veli. Miehen äiti ja naisen isä ovat seurustelleet, ja seurustelevat nytkin taas. Onneksi nuorenparin suhde on ollut jo ennen shokkiuutista platoninen ja nyt varsinkin on. - -
Kuitenkin loppujen lopuksi peittelyjen, petosten, valheiden verkon läpikäynnin kautta kaunis rakkauden, ystävyyden kuvaus avantgardistisin vilauksin ja virityksin.
Francohttp://www.blogger.com/profile/04486058668600417681noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-311998710904823236.post-58704670230964172842023-11-29T22:44:00.000-08:002023-11-29T22:44:52.335-08:00 It's No Good for a Man to Be Alone (Espanja-73) Rasittavan etenemätön elokuva.Tosin se kuvaa myös pääosamiehen pysähtyneisyyttä. - Pientä spoilausta havaittavissa horisontissa, spoilausta näkyvissä: (Tosin se pää -ja oikeastaan ainoa spoilausasia selviää jo elokuvan alkumetreillä.) Laivanvarustaja-satamapomo huijaa onnettomuudessa loukkaantuneen (kuollut) vaimonsa olevan yhä elossa (ja että hänellä yleensä on vaimo) pitämällä vaaleahiuksista mallinukke`vaimoaan` kotikartanossaan lukittujen ovien takana. Ulos näkyy kun hän kantaa häntä viltissä parvekkeelle lepotuoliin raikkaaseen ilmaan ja pois. Mies lähinnä nukkuu `vaimon` vieressä, joskus `keskustellen` 1] Mutta miehellä on myös tummatukkainen mallinukke`rakastajatar` ja heidät hän tuo samaan sohvaan, pöytään `syömään` tai katsomaan miehen klovneriaesitystä. Mutta joku `nirhaa` nukkerakastajan niskat nurin ja yrittääkö mies sien jälkeen sitten `tappaa``vaimoaan`? Oikeitakin murhia tapahtuu. - Näistä luetelluista outouksista huolimatta elokuva on erittäin rasittavan raskassoutuinen koostuen lähinnä liikeneuvotteluista, toimistossa tuijottamisista, miehen tyhjään tuijottamisista yleensäkin.. Nukkeilut, murhailut ovat vähissä, mutta tehokkaita kylläkin silloin. Kun tuijottavat sekä mies että nukke, niin silloin ollaan perversioiden perukoilla. Mutta elokuvan muu anti on tosiaan todella pitkää piimää pitkässä laahustuksessa. 1] Keskustelu tapahtuu seuraavasti: Mies huomaa että lapsen nukessa on selässä luukku ja paikka c-kasetille, johon on nauhoitettu lausahduksia, joten mallinukenkin selkäluukkuun sellainen ilmestyy. Nerokasta. Oivallisin kohta tästä on kun mies ja `vaimo` ovat suutelemassa metsäautotiellä ja liikennepoliisit tulevat kyselemään että mitä miehiä ja naisia näin myöhään metsässä? (Ainoa kerta kun `pariskunta` näyttää käyvän, olevan ulkona.)Francohttp://www.blogger.com/profile/04486058668600417681noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-311998710904823236.post-64538531539376032422023-11-29T06:04:00.000-08:002023-11-29T06:04:48.172-08:00Old Dark House (Englanti-2004)Kekseliään yksinkertainen, yksinkertaisen kekseliäs, ja siksi tehokas, toimiva on tämä Ben Riversin mustavalkoinen lyhytelokuva: Kamera kiertää vanhan, pimeän purkutalon sisällä ja yhdestä neljään taskulamppua muodostavat pyöriviä valopalloja pitkin seiniä, kattoja, lattioita...Francohttp://www.blogger.com/profile/04486058668600417681noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-311998710904823236.post-85509664054396862412023-11-28T03:26:00.000-08:002023-11-29T05:53:20.696-08:00 "Tätä elokuvaa, kirjaa ei malta voi(?) laskea silmistään, korvistaan, käsistään..." "Toivoisin, ettei tämä elokuva, kirja päättyisi ikinä!"No, jos katselijan, kuulijan, lukijan arvio, tuntuma teoksesta on otsikon mukainen lausahduksien, löysähdyksien mukainen, niin yleensä (pieniä hetkiä, virkkeitä, välähdyksiä lukuun ottamatta) jos teosta kehutaan, mehutaan usein juurikin ko sanankääntein (toistoisaa ympäripyöreyttä), niin oikea syy siihen on melkein aina se, että kehuja ei halua, jaksa mennä kauppaan, kouluun, saunaan, suihkuun, `ulos`, vessaan jne...Francohttp://www.blogger.com/profile/04486058668600417681noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-311998710904823236.post-7482305707806871282023-11-25T05:57:00.000-08:002023-11-25T05:58:53.693-08:00Hunted eli Etsintäkuulutettu (USA-48)Näyttelijä ja taitoluistelija (kumpi lienee tullut ensin) Belita eli "Belita, The Ice Maiden" on pääosassa tässä "Paremmanpuoleisessa b-noirissa" (Eddie Muller) ja hoitaa hyvin molemmat puolet. Belita on ilmeisen syyttömänä päässyt vankilasta neljän vuoden jälkeen ja yrittää suhdetta uudestaan häntä rakastaneeseen poliisiin (Preston Foster, hyvä hänkin), mutta "raskauttavien todisteiden" takia on joutunut hänet silloin 4 vuotta sitten pidättämään. Rakkautta on äijässäkin vielä jäljellä, jopa enemmän kuin ennen ja jopa enemmän kuin naisella. Mutta sitten tulee taas vastaan "raskauttava todiste"-tilanne... Ihan oiva ei-rikollinen, rikollinen ei-romanttinen ja romanttinen, syyllinen, syytön, syytön, syyllinen noir-etsintä..Francohttp://www.blogger.com/profile/04486058668600417681noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-311998710904823236.post-75612109159640254152023-11-25T01:07:00.000-08:002023-11-25T01:12:13.935-08:00Black Room (USA-82) Pimiötä pimeämpää...Valokuvaava vampyyrimies (kuvaa seinäaukoista huuumeissa hurmioissa sekstaavia pariskuntia) ja naisystävänsä ovat imuletkuvampyyreja, eli valokuvaussessioiden jälkeen pariskunnat joutuvat letkuihin kuihtumaan, kuivumaan... Suht umiikki idea, mutta elokuvan kuvauksen lähes koko ajan jatkuvassa hämäryydessä, pimeydessä, sumuisuudessa ei ole uniikiutta edes veritipan vertaa, tosin tällainen höyryisyys tietenkin sopii aiheeseen, mutta liika on aina liikaa... Elokuvan nimellä haetaan tietenkin sitä että kyseessä darkroomia eli pimiötä pimeämpi ja perverssimpi paikka...Francohttp://www.blogger.com/profile/04486058668600417681noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-311998710904823236.post-40059369868647981842023-11-15T04:08:00.000-08:002023-11-15T04:08:14.980-08:00Archibaldo de la Cruzin rikollinen elämä (Meksiko-55) Outo, onnistunut murha-murhaajapiruilu.Itserakas, kiukutteleva lapsi saa äidiltään lahjaksi soittorasian. Kun poika soittaa sitä, kapinallisluoti ikkunasta tappaa talon (ja varsinkin pojan) palvelijattaren. Poika luulee, että hän on aiheuttanut kuoleman soittorasian toimiessa ilmoittajana, innoittajana.. Sitten siirrytään aikuisuuteen. Pojasta on "kasvanut" sarja"murhaaja". Lainausmerkit siksi, että seko (sitä hän kyllä on) miehen viereltä ja ympäriltä kyllä kuolee kansaa, mutta hän ei ole näitä itsemurhia ja vahinkokuolemia varsinaisesti tehnyt, makustellut, suunnitellut tämä heikkoluonteinen höperö, mutta myös tunnettu ja tunnustetettu rikas savenvalaja, elitistinen dandy niillä, niitä kyllä on. Ja kertookin näistä poliisille. `Olen massamurhaaja, pidättäkää.`naukuu hän poliisipäällikölle, pääetsivälle. Mutta eihän "ajatusrikollista" voi näissä tapauksissa pidättää... - Luis Bunuelin morbidi Meksikon melkein mestariteos. Ernesto Alonso on oiva pääosassa. Kylmän vahakasvoisena, sliipattuna, liipattuna `epäonnistujana`. Outo, onnistunut murha-murhaajapiruilu. Kieli, partaveitsi poskessa. (Tyypillä on rasiallinen partaveitsiä, joita hän hurmiossa hioo ja laittaa povitaskuun lähtiessään "murhaaja"reissuilleen.)Francohttp://www.blogger.com/profile/04486058668600417681noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-311998710904823236.post-48566982193143954962023-11-10T23:33:00.006-08:002023-11-10T23:33:56.867-08:00L'assassino Fantasma (Espanja-Italia-69) Laahaavuuden voittokulku ja ylistyslaulu, masentuneisuuden maamerkki, tollo typeryyden tölväys.`Giallo`-mitättömyys, jossa kaksoisveljekset, nainen ja kiristäjä kiristävät toisiaan, toisiltaan.. <b>Laahaavuuden ja ylistyslaulu, lamantuneisuuden airut ja aukileikkaus, masentuneisuuden maamerkki.</b> Ainoa hyvä asia Giacomo Rossi Stuartin Ja Silviana Venturellin näyttelijätöiden lisäksi on musiikki, mutta se on ilmeisesti lainattu jostain toisesta elokuvasta. <b>Typeryyden tollo tölväys.</b>Francohttp://www.blogger.com/profile/04486058668600417681noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-311998710904823236.post-60205306152011449302023-10-29T07:49:00.004-07:002023-10-29T08:18:58.505-07:00Throw Away Your Books, Rally In The Streets! (Japani-71)`Aurinko nousee jostakin ja laskee johonkin. En tiedä mistä ja mihin." Japanilaisohjaajat, Oshimaa myöten (elokuvan loppumonologissa näyttelijäporukan edessä mainitaan Polanski, Oshima, Antonioni ja pari kertaa mainitaan, näytetään toimintatähti Ken Takakura) julistivat 60-70-lukujen nuoriso`kapina`elokuvissaan sitä paskaa että kaikki kapina johtuu seksistä ja varsinkin sen puutteesta. Ja että nuorissa on silkkaa voimaa ja vanhoissa pelkkää vaivaa. Yhteiskunnassa ei ilmesesti mitään vikaa? No, kyllä ohjaaja Shûji Terayama tuo yhteiskuntakritiikkiäkin debyyttielokuvassaan. `Kapinakerroin`on paremman puolella, mutta paskaakin pukkaa; Jos ohjaaja on sitä mieltä (en tietenkään ole tästä täysin varma), että joukkoraiskaus, tai raiskaus yleensä on kapinaa niin imeköön pitkää paskaa. Tai käsky, neuvo kopeloida elokuvatetterin pimeydessä tuntematonta naista, koska kopeloija on omasta mielestään näkymätön. Hyvää seksikapinaa on on tuoda penisnyrkkeily"pallo" kaduille, mutta nyt sitä muuta hyvää kapinaa: Äitimyyttiä romutetaan ( äiti, joka tapattaa tyttärensä, nuoren naisen lemmikkikanin), teurastamoruhoa kannetaan moottoritien vieressä, kapinalaulut ovat hyviä... Jatkoa: Änkyttävä nuori: "Änkyttäminen on ideologia. Aurinko änkyttää, kun se nousee talojen välistä, rauha Vietnamiin änkyttää, Koreiden raja änkyttää, sydän änkyttää..." "Ja änkyttäjä pystyy, voi käydä sanat suussaan etukäteen pureskellen läpi" toisin kuin moottoriturpa. Komea KeskustelU: Kamera siirtyy kuin pin pong-pelissä pingispöydän molemmin puolin keskustelijasta ttoiseen. Hönön suloinen, lapsellinen, tietämätön ja yleistävä on väite: "Nuoret Euroopassa muodostavat viiden (miksi juuri viiden?lat. huom) nuoren kommuuneja ja alkavat omiksi vanhemmikseen." Ja onneksi mukana tietenkin myös Jenkkiviha; "Kauhea näky; Japanilainen polttamassa Jenkkitupakkaa sirotellen tuhkaa sinne-tänne!" Ja!: "Lisko colapullossa! Onko sinulla voimaa tulla ulos, Japani?!" "Hyvästi elokuva!" 1] P.S- Stripparin haastattelu on mainio: Puoliperverssi haaastattelija takoo pelokkaaana kysymyksiään vauhdilla; (Strippari sanookin: "Laita jotain tunnetta kysymyksiisi, älä vain paukuta menemään."); "Mikä on paras kirja?" "Raamattu" "Mikä on paras kirja vessassa?" "Raamattu. Luen sitä joka päivä." "Minkä osan peset ensimmäisenä kun menet kylpyyn?" "Kylpyammeen." Strippari nuijii pikkupoikamaisperverssin haastattelijan (ohjaaja? no, ei kai nyt sentään?..?..) maan syvään rakoon. 1] Ei jäänyt ensimmäinen elokuva ohjaajan ainoaksi, viimeiseksi, niitä tuli vielä tukku.Francohttp://www.blogger.com/profile/04486058668600417681noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-311998710904823236.post-3265302014342943172023-10-28T02:53:00.002-07:002023-10-28T03:19:33.083-07:00Legend of Bruce Lee (Joku maa joskus. sitä seiskari-kasarikauheutta) "Kristus"(?)-kung fua?<b>Kusahtaa kiveen, vaipuu veteen.</b> Elokuvan alku: "Bruce Lee"-vauva ja vanhemmat ovat venepako(?)matkalla kun Kristusmainen tähdenlento halkaisee, valaisee taivaan, taivaat. (Katsoja ei lentoa näe, kuuluu vain tähdenlennon vinkuääni, eli tunnelma karahtaa, kasahtaa kiveen, kosahtaa, kusahtaa, hajoaa, vajoaa, valahtaa veteen jo heti alussa, vaikka alku aika oudon osoitteleva onkin. Siis sinne Taivaisiin..) Kuitenkin suht huikean alun jälkeen Bruce Le`n esittämä "Bruce Lee-tarina" kuivuu, köyhtyy vielä siitäkin lätäköstä, rapakosta pikkupuroksi ja pitkäpiimäiseksi laihaksi litkuksi. Pitkäpiimäisin esimerkki on e-r-i-t-t-ä-i-n h-i-d-a-s ja typerä kohtaus jossa Le tai Le(e) (ensimmäinen lasketaan) kiusaa kolmea käärmettä oppiakseen heiltä käärme-kung fun opit, kopit ja topit. Lopuksi hän juottaa käärmeelle ja itselleen loputtomasta ruukusta viiniä oppiakseen kännikäärme-kung fu`n salat ja (veri)valat. Uskokaa, kohtaus (ja koko elokuva) on monta kertaa tyhmempi, tylsempi, typerämpi ja varsinkin p-i-t-e-m-p-i kuin kukaan osaa, kehtaa kuvitella...
Francohttp://www.blogger.com/profile/04486058668600417681noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-311998710904823236.post-85315714907022952552023-10-16T15:23:00.002-07:002023-10-17T00:09:56.166-07:00The Vultures (USA-84) Pedot perinnön perässä......Kuin korppikotkat konsanaan kaartelevat... Ja tappaja tietenkin... Campia, gorea, kammottavaa näyttelemistä, kammottava pituus... Välttäkää kaikin konstein.Francohttp://www.blogger.com/profile/04486058668600417681noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-311998710904823236.post-57226687559382572222023-10-16T12:08:00.003-07:002023-10-16T12:27:53.663-07:00Yhdeksäs Sydän (Tsekkoslovakia-79) Perinteiden perinteinen yhteentussahdus.Yksi kauhuelokuvien ja kauhusatu/satukauhuelokuvien, silkkojen satuelokuvien erittäin useista kardinaalikarmeuksista ja kökköyksistä on se, että jos elokuvassa on kiertävä sirkusseurue, niin sitä ja torimeininkiä näytetään lähes koko ajan ruudun täydeltä. Niin tässäkin. Helvetisti liikaa on aina helvetisti liikaa. Ei tämä nyt ihan pahinta sirkussorttia ole, mukaan tulee myös pelastakaa prinsessa- meininkiä. Tosin sekin perinteisen perinteistä kauhu, satutavaraa. Mutta kyllä tämän nyt kertavärikkäänä Juraj Herz-ohjauksena katsoo. Äijä teki paljon paljon parempaakin. No, oli tässä näkymättömyysmontaasi jossa näkymätön(?) liitu piirsi janaa, nuolta seinään, miekat ja monokkeli leijuivat ilmassa (yksi miekka lensi näkymättömän sormiston saattamana saappaaseen sotkuisesti, varpaistoon verisesti) ja kiväärit kaatuilivat telineistään... Armeijan, poliisin päällystöpiruilua. Ja tietenkin yleistäkin päällystö/päättäjäpiruilua.. Mutta silti: Yhdeksäs Sydän on perinteiden perinteisen löysä törmäyskurssi.Francohttp://www.blogger.com/profile/04486058668600417681noreply@blogger.com1